Råstoffkvalitet har vært et viktig tema i alle år. Det har imidlertid ikke blitt noen forbedringer i tråd med intensjonene. En viktig grunn til det er at kvanta som landes er blitt betydelig større med nye større fartøy og ditto redskap. Dessuten haster disse supereffektive båtene fra det ene fisket til det andre for å rekke å ta opp sine dyrt innkjøpte kvoter. Nofimarapport konkluderer med at dersom kvalitet skal forbedres, bør hvert fartøy få en kvantumsbegrensning pr. tur. Fangstadferd bør i langt større grad kobles opp mot en samfunnsplikt og styres dersom kvaliteten skal bli bedre og landanleggene skal kunne videreselge kvalitetsvarene for høyere pris og verdiskaping.
I fall statlige incentiver medfører dårligere vilkår for drift av trålere eller at kundene i det internasjonale markedet avstår fra kjøp av trålfanget fisk ut fra miljøhensyn, bør offentlige ordninger legge til rette for en flåte som har bedre fiskeadferd. Store kystfartøy kan via offentlig styrte fiskeadferdskriterier være et miljømessig bedre alternativ enn dagens bunntrålfiske.
Inngår dette i ditt parti sitt formål og tiltak i fiskeripolitikken?
Støtt vårt arbeid for en levende kyst. Gi engangsbidrag til Kystens Tankesmie.
Vi søker sponsorer som deler vår interesse om å sikre næringsvirksomheten på en levende kyst.